Juridiske forhold

Fuldmagt?

Min kone fik omkring 2015 konstateret begyndende Alzheimers, og derfor fik vi hos et stort advokatfirma lavet en ”Generalfuldmagt”, mens min kone stadig var ved sine ”fulde fem”. Fuldmagten blev underskrevet af to vidner. I 2017 blev det muligt at oprette en digital ”Fremtidsfuldmagt”, som godkendes af en Notar ved Tinglysningen. Min kone var nu så dårlig, at jeg vurderede, at en Notar ikke ville godkende, at min kone vidste, hvad hun skrev under på. Derfor blev der ikke lavet en ny digital Fremtidsfuldmagt, idet vi regnede med, at den oprindelige var gyldig. I den oprindelige Generalfuldmagt står der bl.a.: Personlig generalfuldmagt Denne personlige generalfuldmagt omfatter alle personlige forhold, jeg på lovlig vis kan befuldmægtige andre til at varetage for mig, herunder spørgsmål om, hvor jeg skal bo, og hvilken hjælp jeg skal modtage samt hvilken pleje og behandling, der skal iværksættes, hvis jeg bliver syg. Jeg erklærer herved, at min befuldmægtigede har bemyndigelse til at indhente alle oplysninger om mine personlige og sociale forhold fra praktiserende læger, speciallæger, sygehuse, social- og sundhedsforvaltningen og skattevæsenet. Endvidere er min befuldmægtigede berettiget til på mine vegne at træffe afgørelse om valg af bolig og opholdssted, flytning på institution, indlæggelse på hospital, ophold på dagcenter og lignende for undertegnede, idet jeg ved, at min befuldmægtigede altid vil træffe den afgørelse, der tjener mig bedst. I relation til Sundhedslovens § 18 skal min befuldmægtigede betragtes som min nærmeste pårørende. Nu er min kone blev så dårlig, at den kommunale demenskoordinator og jeg taler om at min kone skal flyttes i en demensbolig og derfor fik demenskoordinatoren udleveret Generalfuldmagten med henblik på at få min kone flyttet. Imidlertid meldte hun, et par dage efter, tilbage, at kommunens jurister havde vurderet, at fuldmagten ikke var gyldig! Kun hvis min kone selv accepterede en flytning, kunne hun flyttes, men min kone er jo netop, på grund af sin fremskredne sygdom, ikke i stand til at se, hvad der tjener hende bedst. Som jeg forstår kommunens jurister, så ville en af de nye digitale Fremtidsfuldmagter være gyldige og min kone kunne flyttes mod sin vilje, men jeg forstår ikke, at Generalfuldmagten fra 2016 kan tilsidesættes, når det nu ikke var muligt at lave en digital Fremtidfuldmagt pga. fremskreden demens. Hvorfor er Generalfuldmagten fra 2015 ikke gyldig? Venlig hilsen Vendelboen Er medlem af Alzheimerforeningen!

Læs hele brevet
15. februar 2021

Svar fra Demenslinien:

Kære Vendelboen

Du beskriver netop en af årsagerne til at Fremtidsfuldmagten blev sat i værk i 2017. Man kan nu med en fremtidsfuldmagt tage beslutningen om indflytning i plejebolig, det gælder dog stadig, at man ikke kan tage beslutningen mod personens vilje.

Fremtidsfuldmagten kom desværre for sent i forhold til, at du og din hustru har kunnet oprette og få glæde af denne.

En Generalfuldmagt kan stadig benyttes på mange andre områder, det er dog ikke altid at banker og andre institutioner godtager denne form for fuldmagt. Fremtidsfuldmagten er derimod registreret i personbogen, når den er åbnet og igangsat, dette gør, at den bliver godtaget. 

Hvis din hustru ikke selv er i stand til at sige ja til plejehjemmet, bliver du og/eller kommunen nødt til at søge om et værgemål til at tage denne beslutning på din hustrus vegne. Værgemålet bør dog være afgrænset til kun denne ene beslutning. Værgemålet søges gennem Familieretshuset.

Her kan du læse om værgemål

Du er altid meget velkommen til at ringe til os på Demenslinien på 58505850 - hver tirsdag er der mulighed for at tale med vores socialrådgiver.

Med venlig hilsen

Demensliniens rådgiver

 

P.S. Vidste du, at Alzheimerforeningen udelukkende er finansieret af frivillige bidrag?

Vores gratis rådgivning på Demenslinien er derfor afhængig af din og min støtte.

Vil du være med til at sørge for, at andre også kan få glæde af vores rådgivning, kan du give os et bidrag.

Tilbage til brevkassen

Bestil samtale

Skriv et brev til Demensliniens brevkasse

OBS: Brevkassen holder sommerferielukket og åbner igen til september. Nedenfor kan du skrive dit spørgsmål til Brevkassen - det er gratis og anonymt. Udfyld venligst oplysningerne herunder - så kan vi bedst muligt hjælpe dig, og andre kan senere få glæde af dit spørgsmål. Det er kun dit kaldenavn der vises i brevkassen. Du kan forvente svar inden for en uge. Vi sender en e-mail med dit spørgsmål og svar, når dit brev er besvaret.

Dette navn vises på hjemmesiden

Ved at offentliggøre dit brev kan andre i samme situation få glæden af læse dit brev - på den måde kan vi hjælpe hinanden. Rådgiveren behandler og anonymiserer alle breve inden de bliver offentliggjort.