Øvrigt

Svært at håndtere computer og mobil efter jeg har fået demens - kan man få hjælp til det?

Jeg har en 5 år gammel mobiltelefon (Samsung Galaxy A3) Android version 8.0.0. Der er for lidt plads til nødvendige apps, så jeg har længe villet udskifte den med en model med mere plads. Desværre betyder min demens, at jeg har svært at håndtere computer og mobiltelefon, selvom jeg har arbejdet med computere i mere end 50 år. Er det muligt at få hjælp til at skifte mobiltelefon - herunder flytning/udskiftning af SIM-kort og flytning/installation af apps og data? Med venlig hilsen Poul Erik Grohnheit

Læs hele brevet
19. maj 2023

Svar fra Demenslinien:

Kære Poul Erik

Opsætning af mobil og overførsel fra den gamle kan være en svær opgave, som for rigtig mange mennesker kræver kyndig hjælp.

I nogle byer har Ældresagen IT-cafeer som gerne hjælper med IT udfordringer, og sikkert også gerne hjælper med opsætning af en telefon. Du kan finde en liste over hvilke byer dette tilbud eksisterer her: www.aeldresagen.dk

Hvis du ikke har mulighed for at få hjælp i en IT-cafe, kan du sikkert få hjælp i den forretning hvor du køber en ny mobiltelefon. Du skal nok forvente at skulle betale for denne hjælp, men disse penge kan være godt givet ud.

Har du yderligere spørgsmål, er du altid velkommen til at kontakte vores demensfaglige rådgivere på Demenslinien på tlf. 5850 5850.

Med venlig hilsen

Demensliniens rådgiver

 

P.S. Vidste du, at Alzheimerforeningen udelukkende er finansieret af frivillige bidrag?

Vores gratis rådgivning på Demenslinien er derfor afhængig af din og min støtte.

Vil du være med til at sørge for, at andre også kan få glæde af vores rådgivning, kan du give os et bidrag.

Tilbage til brevkassen

Bestil samtale

Skriv et brev til Demensliniens brevkasse

OBS: Brevkassen holder sommerferielukket og åbner igen til september. Nedenfor kan du skrive dit spørgsmål til Brevkassen - det er gratis og anonymt. Udfyld venligst oplysningerne herunder - så kan vi bedst muligt hjælpe dig, og andre kan senere få glæde af dit spørgsmål. Det er kun dit kaldenavn der vises i brevkassen. Du kan forvente svar inden for en uge. Vi sender en e-mail med dit spørgsmål og svar, når dit brev er besvaret.

Dette navn vises på hjemmesiden

Ved at offentliggøre dit brev kan andre i samme situation få glæden af læse dit brev - på den måde kan vi hjælpe hinanden. Rådgiveren behandler og anonymiserer alle breve inden de bliver offentliggjort.